• Maandag 29 April : Uit de 1e brief van de apostel Johannes 1,5-10.2,1-2.
    Vrienden, dit is de boodschap die wij van Jezus gehoord hebben en aan u doorgeven: God is licht, er is in Hem geen spoor van duisternis. Als wij zeggen dat wij gemeenschap met Hem hebben, terwijl onze wegen duister zijn, liegen wij met woord en met daad. Maar als wij wandelen in het licht zoals Hij zelf is in het licht dan hebben wij gemeenschap met elkaar en het bloed van zijn Zoon Jezus reinigt ons van elke zonde. Als wij beweren zonder zonde te zijn, bedriegen wij onszelf en woont de waarheid niet in ons. Als wij onze zonden belijden, is Hij zo getrouw en genadig, dat Hij onze zonden vergeeft en ons reinigt van alle kwaad. Maar als wij zeggen dat wij geen zonde bedreven hebben, maken wij Hem tot leugenaar; dan woont zijn woord niet in ons. Kinderen, ik schrijf u met de bedoeling dat gij niet zoudt zondigen. Maar ook al zou iemand zonde bedrijven: we hebben een voorspreker bij de Vader, Jezus Christus, die geheel zondeloos is, die al onze zonden goedmaakt, en niet alleen die van ons maar die van de hele wereld.
  • Maandag 29 April : Psalmen 103(102),1-2.3-4.8-9.13-14.17-18a.
    Verheerlijk, mijn ziel, de Heer, zijn heilige Naam uit het diepst van uw wezen. Verheerlijk, mijn ziel, de Heer, vergeet zijn weldaden niet. Hij is het, die u uw schulden vergeeft, die u geneest van uw kwalen. Hij is het die u van de ondergang redt, die u omringt met zijn gunst en erbarmen. De Heer is barmhartig en welgezind, lankmoedig en goedertieren. Hij blijft niet voortdurend verwijten maken, Hij is niet voor eeuwig vertoornd. Zozeer als een vader zijn kinderen liefheeft, zozeer heeft de Heer zijn dienaren lief. Hij weet toch waaruit Hij de mens heeft gemaakt, Hij denkt er aan dat wij slechts stof zijn. Maar Gods erbarmen blijft altijd en eeuwig, rechtvaardig is Hij voor geslacht na geslacht, voor allen die trouw zijn verbond onderhouden.
  • Maandag 29 April : Uit het heilig Evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Matteüs 11,25-30.
    In die tijd sprak Jezus: 'Ik prijs U, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat Gij deze dingen verborgen gehouden hebt voor wijzen en verstandigen, maar ze heb geopenbaard aan kleinen. Ja, Vader, zo heeft het U behaagd. Alles is Mij door mijn Vader in handen gegeven. Niemand kent de Zoon tenzij de Vader, en niemand kent de Vader tenzij de Zoon en hij aan wie de Zoon het wil openbaren. Komt allen tot Mij die uitgeput zijt en onder lasten gebukt, en Ik zal u rust en verlichting schenken. Neemt mijn juk op uw schou­ders en leert van Mij: Ik ben zachtmoedig en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.
  • Maandag 29 April : H. Johannes-Paulus II
         Bij het naderen van het grote Jubileumjaar 2000, lijkt het me dat de Europese christenen, die met al hun landgenoten een overgang maken naar een ander tijdperk, dat tegelijk vol met hoop is en niet ontdaan van bezigheden, een geestelijk profijt kunnen trekken door de contemplatie en aanroeping van bepaalde heiligen die op een of andere manier bijzonder representatief zijn met hun geschiedenis. (...) Ik geloof dat de keuze van de heiligheid van het vrouwelijk gelaat, bijzonder betekenisvol is, in het kader van de voorzienige neiging die bevestigd wordt in de kerk en in de maatschappij van onze tijd en die steeds duidelijker de waardigheid van de vrouw en haar eigen gaven erkennen.       In werkelijkheid schoot de Kerk sinds het begin niet tekort in het erkennen van de rol en de missie van de vrouw, hoewel ze soms door een cultuur werd geconditioneerd, welke niet altijd de aandacht aan de vrouw gaf, die haar toekomt. Maar de christelijke gemeenschap is langzaam in die richting vooruitgegaan, en in het bijzonder de rol die ingenomen wordt door de heiligheid, welke de doorslag op dit gebied heeft gegeven. Een voortdurende aansporing werd gegeven door het beeld van Maria, “de ideale vrouw”, Moeder van Christus en van de Kerk. Maar ook de moed van de martelaren, die in hun confrontatie met de meest wrede martelingen, een verbazingwekkende zielskracht hebben getoond, de getuigenis van geëngageerde vrouwen op een voorbeeldige en radicale wijze in het ascetische leven, de dagelijkse toewijding van talrijke echtgenotes en moeders in de “Kerk van het gezin”, welke de familie is, het charisma van zovele mystici die bijgedragen hebben aan de theologische diepte, dat alles leverde aan de Kerk kostbare aanwijzingen om volop de bedoeling van God voor de vrouw te leren kennen. Overigens komt die bedoeling ook reeds voor op enkele bladzijden van de Schrift, in het bijzonder van de houding van Christus, waar het Evangelie van getuigt, zijn ondubbelzinnige uitingen. In deze lijn heeft de keuze plaatsgevonden om de heilige Brigitta van Zweden, de heilige Catharina van Siëna en de heilige Theresia-Benedicta van het Kruis, tot co-patronessen van Europa te verklaren.
  • Zondag 28 April : Uit de Handelingen der apostelen 9,26-31.
    In die tijd deed Paulus, in Jeruzalem aangekomen, pogingen zich bij de leerlingen aan te sluiten, maar allen waren bang van hem, omdat zij niet konden geloven, dat hij een leerling was. Barnabas trok zich zijn lot aan, bracht hem bij de apostelen en verhaalde hun, hoe hij onderweg de Heer gezien had en dat Deze tot hem had gesproken en hoe hij in Damascus vrijmoedig opgetreden was in de naam van Jezus. Voortaan ging hij in Jeruzalem geregeld met hen om, terwijl hij onverschrokken optrad in de naam van de Heer. Hij sprak en dispu­teerde met de Hellenisten. Deze probeer­den hem te vermoor­den. Toen de broeders dit te weten kwamen, brachten zij hem weg naar Caesarea en lieten hem naar Tarsus vertrek­ken. Nu genoot de Kerk in heel Judea, Galilea en Samaria vrede; zij werd steeds meer bevestigd in de vreze des Heren en nam gestadig in aantal toe door de vertroosting van de heilige Geest.
  • Zondag 28 April : Psalmen 22(21),26-27ab.28ab.30cd.31-32ab.
    Van u komt mijn lofzang in de kring van het volk, mijn geloften los ik in bij wie u vrezen. De vernederden zullen eten en worden verzadigd. Zij die hem zoeken, brengen lof aan de Heer. Overal, tot aan de einden der aarde, zal men de Heer gedenken en zich tot hem wenden. En voor hem zullen knielen wie afdaalt in het stof. wie in het graf zijn neergedaald. Een nieuw geslacht zal hem dienen en aan de kinderen vertellen van de Heer; Aan het volk dat nog geboren moet worden zal het van zijn gerechtigheid verhalen.
  • Zondag 28 April : Uit de 1e brief van de apostel Johannes 3,18-24.
    Dierbaren, wij moeten niet liefhebben met woorden en leuzen maar met concrete daden. Dat is onze maatstaf; daar­door krijgen wij de zekerheid dat wij thuishoren bij de waarachtige God. Dan mogen wij ook voor zijn aanschijn ons geweten geruststel­len, ook als het ons veroordeelt, want God is groter dan ons hart en Hij weet alles. Dierbare vrienden, daar ons geweten ons niet hoeft te veroordelen, mogen wij vrijmoedig met God omgaan. wij krijgen van Hem alles wat wij vragen, omdat wij zijn geboden onderhouden en doen wat Hem aangenaam is. En dit is zijn gebod: van harte geloven in zijn Zoon Jezus Christus en elkaar liefhebben zoals Hij ons bevolen heeft. Wie zijn geboden onderhoudt blijft in God, en God blijft in hem. En dat Hij in ons woont weten we door de Geest die Hij ons gegeven heeft.

Teksten zijn ontleend aan de website "Dagelijks Evangelie, www.dagelijksevangelie.org"